Első szappanom - a kezdet
2016. március 02. írta: Alkotó Részecskék

Első szappanom - a kezdet

Rendeltem a neten egy csomag szappanfőző alapkészletet. Igazi vegyészet a konyhában. Végre!

Kezdetnek nekiálltam a szakirodalmat olvasgatni - bár mellékeltek receptet a készlethez, de azért fő a tájékozottság. Fantasztikus mennyiségű recept, jó tanács, te jó ég ennyien főznek otthon szappant?

soap8.jpg

És ma délelőtt nekifogtam - a gépemen megnyitva 20 oldalt, ahol a hiba lehetőségek javítása címszó szerepelt.

Megtettem a szükséges óvintézkedéseket. Hosszú ujjú régi farmering, gumikesztyű, szemüveg  a gonoszul támadó NaOH lúg ellen.

soap1.jpg

Kimértem a szükséges vízmennyiséget (0.38 l-t írt a recept) - szigorúan hideget, egy jénai tálba, amit a mosogatóba tettem, némi hideg vizet öntve alá. Ugyanis a NaOH vízben való oldásakor nagymennyiségű hő szabadul fel, akár 80-100 C  fokra is felmelegedhet. Gondolom, hogy ha az egész mennyiséget a lúgból egyszerre belezúdítjuk a folyadékba. Kinyitottam az ablakot, a felszabaduló gőzök-gázok ellen.

Én szép lassan kevergetve a vizet adagonként szórtam hozzá a nátriumhidroxidot (135 g, volt a csomagban). Így a hőmérséklet csak 62 fokra kúszott fel. Így ki is vettem a hűtővízből a tálat.

Közben felmelegítettem a kapott olaj-zsír keveréket (25% olivaolaj, 60% pálmazsír, 15% kókuszolaj), összesen 1 kg.

soap4.jpg

Elégedettem méregettem a hőmérsékletet a legújabb kincsemmel, a hőmérőmmel.

Sikeresen összehoztam, hogy a lúgos oldat és a olajos keverék is 54 C fok körül állt be, így összeöntöttem.

soap5.jpg

Szigorúan az olajos folyadékhoz a lúgot! Folyamatosan, de óvatosan kevergetve, hogy a lúg ne fröccsenjen semmire.

A fényes átlátszó meleg olaj lassan opálosodni kezdett.

soap6.jpg

Azt írják a receptek, hogy addig keverjük, amíg szalagosodni nem kezd, azaz a keverő kanálról épp lecseppen, de a kanállal húzott rajzolat csak 1-2 perc után simul ki.

Kevertem legalább 45 percet, de ez a fázis nem következett be.

soap7.jpg

A kapott alapreceptem nem említi a botmixert, így nem használtam. Kezdtem izgulni, mert a massza rohamosan hűlt, és azt írják, hogy bugyoláljam majd be a formába tett szappant, hogy lassan hűljön ki.

Szerencse, hogy a gépem a "hogyan javítsuk ki a hibákat" oldallal várt, és segített is. Azt írja, ha nem következik be a szalagosodós fázis, vedd elő mégis a botmixert. Van egy régi már nem használt, de még működő mixerem. Hát bevetettem. 1 percnyi keverés után, szépen hozta a szalag-fázist. Gyönyörű selymes színt kapott az erőteljes keverés hatására.

soap9.jpg

Szóval a botmixer kötelező. Azt is olvastam, hogy túl lehet verni, akkor már nagyon nehezen lehet önteni. Szóval csak óvatosan.

Ne feledjem, a botmixer bevetése előtt beleszórtam nagyon kis mennyiségű porított levendula virágot, hogy legyen valami illata, de nem akartam sokat, majd remélem a következő adagnál.

Sajnos nincs szappanformám, így kibéleltem folpackkal két őzgerincformát - azt olvastam, hogy fedjük le a kész masszát firssentartó fóliával - gondoltam akkor talán alá is mehet.

soap11.jpg

Szépen belesimítottam a tartóba, odaütögetve az konyhapulthoz, hogy tömörödjék. Becsomagoltam a fólia kilógó részeivel, törölközőbe bugyoláltam, és betettem egy hűtőtáskába - ami ez esetben nem hűt, hanem melegen tart.

Azt is olvastam, hogy nyáron csak kevéssé takarjuk be, télen vastagabb szigetelést tegyünk. De egyelőre optimális hőfokot a folyamathoz nem találtam.

Most az utasítás szerint 48 óráig békén hagyom. Hogy fogom kibírni?

Szívesen fogadok jótanácsokat!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://alkotoreszecskek.blog.hu/api/trackback/id/tr408434768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.03.15. 20:20:27

Tetszik a blog, igazán üdvös elfoglaltságnak tartom a háztáji természettudományosságot. Biztos, hogy hasznára válik a gyerekeknek (habár a szappanfőzés veszélyes üzem).

---

Kíváncsi vagyok, mi lehet az az 1% a NaOH mellett. Nekem sajnos csak kevésbé nett (ámde hatalmas kiszerelésű) lemezes, hasonló tisztaságú lúgra sikerült szert tennem. Némi fenntartással pereckészítéshez használom időnként, de mindig birizgál a kisördög, hogy mi az, amiről nem tudok benne.

(El nem tudom képzelni, mi értelme annak, hogy gyógyszertárban nem vásárolható, két sarokkal odébb a háztartási vegyiboltból - vagy az internetről - kilószámra, minden ellenőrzés nélkül vihetem haza.)

Mennyire volt nehéz bánni a sokkal töményebbnek és veszélyesebbnek tűnő szappanfőzésre való oldatával, különös tekintettel a forró, kevergetős olajos munkafázisra?
süti beállítások módosítása