Kísérleteim

Alkotó Részecskék

A természet mérnökei

A biomimikriről

2019. május 22. - Alkotó Részecskék

A foglalkozásaimon a gyerekekkel sokszor beszélgetünk a természetben található érdekes dolgokról.

Igyekszem felhívni a figyelmet mindig, hogy járjunk nyitott szemmel akár a kertben is, hiszen ott is hihetetlen "mérnöki" teljesítményeket fedezhetünk fel.

Ilyenkor záporoznak a kérdések:

Hogyan tudja a függőleges falra ragasztani magát a csiga? És miért?

bmi1.jpg

bmi2.jpg

Miért nem törik le a cincér csápja? Tudunk-e hasonló apró részekből álló pálcát építeni?

bmi5.jpg

Milyen anyagból készülnek a petéket védő kis tokok?

pol2.jpg

Miért nem szakad el a pókháló?

phal3.jpg

Miért sütkéreznek a napon a gyíkok, és ha felveszik a nap melegét nem hevülnek túl, vagy az árnyékban nem fáznak meg?

bmi3.jpg

bmi4.jpg

Keresgélünk a neten, és számtalan megoldásra találnak a gyerekek, mennyi új anyagot, konstrukciót ihlettek növényi és állati példák. A biomimikri, vagy bionika kutatja, fejleszti az élővilágból ellesett megoldásokat.

Ragasztó anyagok, tapadókorongok, vízalatti szerkezetek, a légzsákok anyaga.

Ilyenkor a gyerekekből előbújnak a jövő tudósai, és azonnal fel akarnak fedezni valamit!

 

 

Laborkalamajka verseny

4. osztályos tanulókkal indultunk egy csapatversenyen Laborkalamajka témakörben az MCC Fit versenyén.

A kidolgozandó feladat nagyszerű volt, kihívás mind a gyermekek, mind nekem, mint mentor részére.

Röviden a feladatról:

Adott egy kelekótya papagáj, aki beröppen egy kémia laborba, és lever a polcról néhány üvegcsét, amiből különböző porok borulnak a földre. A madár tulajdonosa tartva a labor vezetőtől igyekszik rendet csinálni mielőtt a szigorú kémikus megérkezik. Na de melyik por melyik üvegcsébe kerüljön vissza? Segítsünk az azonosításban - kaptuk meg a feladatot.

Játékos formában igyekeztem a csapatot megismertetni a versenyben szereplő anyagokkal:

ismeretek_osszegzese_mk.jpg

 

kristaly_epito_mk.jpg

kemenyito_kereso.jpg

Néhány kép az azonosítási folyamatról:

azonositas_lila_kaposztaval_mk.jpg

langfestes_cu_mk.jpg

oldodas_osszegzes_mk.jpg

Nagyon nagyon jó volt a gyerekekkel együtt dolgozni, mert nagy izgalommal vetették bele magukat a játékos, de annál komolyabb kémiai folyamatokba.

Én is rengeteget tanultam a videó, és képi dokumentálás nehézségeiről.

Az eredményről:

A budapesti régió legjobb kémikus csapata lettünk!

Szülinapi buli-kísérletek

Örömmel teszek eleget szülinapi zsúrok felkérésének, hogy kísérleteket végezzünk az ünneplő gyerekekkel. Főként a nagyobb korosztálynak ajánlom, 8-12 éves korig.

szun14.jpg

Jó alkalom, egy szülinapi parti egy kis kísérletezésre, olyanoknak, akik már kisebb létszámú bulit szeretnének.

szun2.jpg

Ideálisan 6-10 gyereknek ajánlom a foglalkozást.

szun3.jpg

A tudományos játékok alapjául a szülinap kellékei szolgálnak: a lufi, a gyertya, torta alapanyagok.

szun13.jpg

Ha az ünnepeltnek külön kívánsága, hobbija, érdeklődése van, remek kihívás számomra, hogy ahhoz is találjak feladatokat.

szun6.jpg

A játékos kísérletek látványosak, mégis egyszerűek, bármikor otthon is megismételhetők.

szun8.jpg

1-1, 5 óra.

Érdeklődni az alkotoreszecskek@gmail.com Email címen lehet.

 

Kék kísérletekkel a "Gyerekjogok Világnapján"

Olvastam az UNICEF felhívását, hogy november 20.-án öltözzünk kékbe, hogy felhívjuk a figyelmet a gyerekek jogaira a Gyerekjogok világnapján.

Úgy gondoltam, hogy én kék kísérletekkel csatlakozom a kezdeményezéshez. Napok óta gyűjtögettem a kék színű tudományos játékokat, hogy a mai foglalkozáson bemutathassam a gyerekeknek.

Reggel én is kékbe öltöztem.

kek1.jpg

Gyűjtögettünk kék tárgyakat a lakásban. Azt vettük észre mennyiféle árnyalatot találtunk. Annyi kék színtónus, amennyire sokfélék a gyerekek.

kek10.jpg

Úszik vagy merül játékot játszottunk a gyűjteménnyel.

kek11.jpg

Kék ásványokat nézegettünk a mikroszkóppal

Kipróbáltunk különböző tintákat

Hideg vízbe, és forró vízbe cseppentettük.

kek12.jpg

A radírozható tollat egy gyertya lángja felett eltüntettük.

kek13.jpg

Kékre festettük a tojás fehérjét

kektoj2_1.jpg

 

Fotózásról

A foglalkozásaimon igyekszem mindig fotókat készíteni.

A blog bejegyzéseim mind saját felvételeket tartalmaznak. Nem vagyok profi fotós, de igyekszem olyan képeket készíteni, amiken látni lehet a lényeget.

Aki próbálta már tudja, hogy gyerekeket akció közben megörökíteni, egyenlő a lehetetlennel. Főként, ha magad vezeted a foglalkozást, irányítasz, segítesz, és közben fél kézzel fotózol.

Íme néhány "még nem-már nem" felvétel egy kísérletezős foglalkozásról, amikor Bernoulli törvényét vizsgálgattuk:

jf5.jpg

jf6.jpg

A golyó épp a kép tetején van eltűnőben.

jf7.jpg

jf8.jpg

A gyermek a feladatra, én a képre koncentrálok, és persze a foglalkozás után letöltött felvételek közül alig értékelhető 1-1.  Pedig a szülők sokszor együtt megnézik otthon a "kistudóssal" a feltöltött fotókat, így lehet mesélni arról a legjobban, hogy aznap mit kísérleteztünk. :-)

 

 

Ehető művér

Az őszi szünethez hozzátartozik néhány halloween partihoz kapcsolódó kísérlet is. Próbálkoztunk már máskor is művér készítéssel, íme egy újabb recept.

mv3.jpg

Keverjünk össze fél mokkáskanál kakaót 3 teáskanál porcukorral.

A kakaót jobb lenne a piros festék után hozzáadni, de a port nehezebb már elkeverni a hideg folyadékban. Jó alkalmat ad arra, hogy beszélgessünk a különböző anyagok elegyedéséről.

Adagoljunk hozzá vizet addig, míg sűrűn folyó masszát nem kapunk.

Adjunk hozzá piros ételfestéket, a kívánt vér szín eléréséig.

mv1.jpg

Lehet kísérletezni a barna (kakaó) és a piros szín arányának beállításával.

mv2.jpg

Vigyázat ragadni fog az egész konyha!

Levél színmeghatározás

Papírkromatográfia gyerekeknek

A foglalkozáson a gyerekekkel a vizsgálgatjuk az őszi  leveleket.

lkr2.jpg

Megbeszéljük, hogy a zöld levélben egész idő alatt ott lapul az összes többi szín, csak a zöld szín elnyomja a vöröseket, sárgákat, barnákat.

lkr1.jpg

Hogyan tudnánk igazolni, hogy a zöld levélben megtalálható a többi szín is.

2 csapat ténykedik. Az egyik a zöld leveleket passzírozza péppé egy mozsárban, a másik a színes leveleket.

Mindkét püréből teszünk egy-egy üvegbe egy-egy adagot, és felöntjük acetonnal, épp csak ellepje.

lkr7.jpg

Papírtörlőből csíkot vágunk, és beleengedjük az edényekbe.

lkr8.jpg

Már egy óra múlva is látszik, hogy a felszívott folyadékkal együtt beszíneződik a papír. Másnapra szép erőteljessé válnak a színek.

lkr4.jpg

Jól látható, hogy a zöld levél papírján megjelentek a sárga, és barna, és a vörös színek is.

lkr3.jpg

Az egyszerű papírtörlő "készülékünk" az eltérő tulajdonságaik alapján szépen szét választotta a színeket.

Ez a kromatográfia

Körömvirág krém házilag

Kedves barátnőmtől kaptam egy nagy adag körömvirágot. Gyönyörű volt a narancsszín szirom özön a napsütésben.

kvk1.jpg

A krémhez használhatunk disznózsírt, vagy fehér vazelint.

Következőképpen készítjük:

A zsiradékot óvatosan felmelegítjük.

A szirmokat leszedjük a zöld részről.

kvk2.jpg

Egy üvegbe tömjük, és ráöntjük a folyékony "krémet".

kvk3.jpg

Jól elrázogatjuk, hogy a szirmok közé becsorogjon és néhány napra sötét, hűvös helyre tesszük, hogy az alap kioldja virág értékes anyagait.

kvk4.jpg

Gyönyörű színét a különféle karotinoidoknak köszönheti. Hatóanyagainak köszönhetően eredményesen gyógyítja a kiszáradt, repedezett bőrt, amire én is használni szeretném.

kvk5.jpg

2-3 nap elteltével újra finoman felmelegítjük, és leszűrjük a zsiradékot.

kvk6.jpg

Hűtőben tároljuk.

kvk7.jpg

Aszalt gyümölcs kísérlet

Foglalkozásaimon sokat kísérletezünk alsós, óvodás korú gyerekekkel gyümölcsökkel, zöldségekkel.

Csalamádé kémia volt épp az őszi tudományos játékok egyik témája.

Megbeszéltük akkor, hogy milyen tartósítási módokat ismernek, és egyáltalán miért is kell (lehet) tartósítani a terményeket.

Beszélgettünk az aszalásról is, mint a eltevési módszerről:

asz2.jpg

Most épp egy csomó hullott körte, és alma aszalása van folyamatban, mert egyébként megromlana, nem tárolható sokáig.

Ilyenkor szó esik arról, hogy a gyümölcsök, zöldségek nagy részét a víz alkotja.

Megbeszéljük azt is, hogy hogyan kerül bele a termésekbe a víz.

Megvizsgálhatjuk, hogy melyik gyümölcsben, mennyi lé van.

Azt is megvizsgáljuk, hogy a felvágott alma-körte szeletek felületén a vágáskor is szépen látszik a csillogó folyadék. A hőmérséklet emelésével, legyen az elektromos aszaló készülék, vagy a meleg napsütés, el kezd párologni a víz a gyümölcs húsából.

Beszélünk arról is ilyenkor, hogy ez egy hosszú folyamat.

Kóstoláskor szembetűnik a gyerekeknek, hogy finom édes lett a végeredmény. Koncentrálódtak az ízek is.

asz1.jpg

Azt is megállapítjuk, hogy egészséges alternatívája lehet a gumicukroknak, vagy chipseknek, ha épp rágcsálni szeretne valamit az ember (gyereke).

 

Illat kísérlet

A szárított levendulát rendezgettük, mikor a gyerekek megkérdezték, hogy tudunk-e ezzel is kísérletezni.

levi7.jpg

1, lépés: Leültünk az asztalhoz, és középre helyeztük óvatosan a levendula virágot tartalmazó tálkát, és mozdulatlanul szimatoltunk. Ki érzi meg először az illatot? Elég lassan  ért el hozzánk, és gyengén érződött.

2. lépés: Mindenki maradt a helyén, de egy valaki dörzsölni kezdte a lila virágokat. Így már sokkal hamarabb jelentkeztek a gyerekek, hogy orrukban  az illat.Kiszabadítottuk a sejtburokból az illatanyagot. Azaz egyre több illat részecske jutott a levegőbe.

3. lépés: szellőztetés

4. lépés: aroma lámpásba vizet tettünk, és ebbe helyeztük a virágokat. Melegíteni kezdtük. Ahogy forrósodott a víz, annál intenzívebbé vált az élmény.

Arról beszélgetünk közben, hogy a levegő részecskék mozgása során fel-felkapnak egy-egy illat részecskét, és szanaszét mozognak velük a szobában. A melegítés során a felszálló meleg levegő részecskéi energiát kapnak a hőtől, és gyorsabban kezdenek mozogni. Ezért lesz intenzívebb az illat is.

A levendula illat mellesleg szépen le is lazította a társaságot :-)