10 évvel ezelőtt kerestem egy nevet, ami a legjobban kifejezi azt a tevékenységet, amit leginkább szeretek végezni. Ezek az én részecskéim, az alkotós, kísérletezős, a főzős, a környezettudatos, a kerti, és az anyai-tyúkanyós részecskéim.
Mivel is foglalkozom? Azzal, ami érdekel: tartok kísérletezős foglalkozásokat 6-10 éves korig. Rendhagyó kémia, és fizika órákat 10-14 éves korig osztályoknak, ahol az egész osztály kísérletezik. Gasztrotábort gyerekeknek, gasztroklubot felnőtteknek. Maradék-anyag-mentő textiles, és horgolós foglalkozásokat. STEAM tematikájú táborokat, születésnapi partikat.
Már régebb óta gyűjtöttem az ötleteket, hogy gyerekek számára tartsak kísérletezős foglalkozásokat. Vegyészmérnökként fantasztikus kezdeményezésnek tartottam azt a tendenciát, ami elindult a világban, hogy egészen kisgyermek kortól mutassunk kísérleteket a gyerekeknek. Olyan természettudományos feladatokat, ami a minket körülvevő anyagok tulajdonságaival ismerteti meg a kisebbeket, abban az életkorban, amikor még mernek kérdezni, amikor még érdekli őket a szódabikarbóna és az ecet pezsgése. Fontos az is, hogy azt hallják, hogy valaki lelkesedéssel beszél a fizikáról, és a kémiáról, igyekszem így vezetni a foglalkozásaimat.
A másik vesszőparipám, hogy a kísérleteket olyan anyagokkal hajtsák végre, ami az otthonukban is megtalálható, vagy épp a sarki boltban fillérekért beszerezhető. Így értsék meg ezen tudományok alapvetéseit. Persze izgalmasak a robbantós, lángolós, hűha kísérletek bonyolult vegyi anyagokkal, csakhogy szerencsére ezek az anyagok nem a mindennapok részei, ettől nem lesz finomabb a sütemény, vagy tisztább a fürdőszoba.
Azt gondolom, ha megértjük a mindennapok anyagait, talán tudatosabban használjuk a tisztítószereinket, vagy a konyhai alapanyaginkat. Környezettudatosabb generációt nevelhetünk.
Ezért is tartom fontosnak, hogy a foglalkozásaimon újrahasznosítható alapanyagokat használjunk fel az alkotáshoz, egy-egy mérnöki feladat megoldásához. Akkor mernek a gyerekek otthon is barkácsolni. Az olcsó összetevők magukban hordozzák a tévedés lehetőségét, az újrakezdés, a kísérletezés ígéretét.
A kísérletezés nálam a mindennapok szerves és szervetlen része, ha megengeditek a nekem ezt a vegyész poént.
Kipróbálok minden izgalmas receptet, kerti trükköt, újrahasznosítós ötletet, gyerekekkel is kivitelezhető alkotós technikát.
Ezek az ismeretek belopóztak a táborainkba, együtt főzünk, barkácsolunk, szabadon játszunk, alkotunk. Sokszor gondolom, hogy a szülők elborzadva nézik a gyerekek egy-egy tábori művét. Ilyenkor elmondjuk, hogy fantasztikus csemetéjük az egyedi elgondolása alapján hozta létre, amit a kezükben tartanak. Nem előre elkészített alkatrészeket szerelt össze, hogy szép legyen a végeredmény, hanem gondolkodott, hibázott, elfogadott, utakat keresett. A táborozóim kérdezik, hogy szép lett? Az én válaszom ilyenkor, hogy ha Te elégedett vagy, akkor ez egy csodálatos mű. Akkor én boldog vagyok!
Ebben a gondolatmenetben erősített meg a hihetetlen GYÍK Műhely szellemisége is.
Ez alatt a 10 év alatt megismertem fantasztikus szülőket, akik több gyermeküket is elhozták hozzám. Pedagógusokat, akik osztályokat kísérnek, hogy a fiatalok részt vegyenek a rendhagyó kémia-fizika óráimon. Kifejezetten megtisztelő azoknak a tanároknak a támogatása, akik fizikát, és kémiát tanítanak, hogy rendszeresen hozzák a diákjaikat, hogy ezáltal még többet adhassanak nekik.
Megyek Isaszegtől Csömörig, Esztergomtól Velencéig, mert hívnak!
Inspiráló a gasztroklubos Hölgyek lelkesedése, akik évek óta használják az együtt főzött-kóstolt recepteket.
A tábor végi ölelések, hogy csinálni kell tovább.
Köszönet minden támogatásért, ötletért!
Blogban található összes bejegyzés saját fotókat és gondolatokat tartalmaz. Ha tetszik, amit látsz vagy olvasol, és megosztod másokkal megköszönöm. A blogban saját tapasztaláson alapuló receptekkel, gyerekeknek szóló kísérletekkel, ötletekkel találkozhatsz, szemezgess közülük kedvedre! Vagy kövess a Facebookon!