Hagyományos finomságok a városi kertből ősszel
2021. október 11. írta: Alkotó Részecskék

Hagyományos finomságok a városi kertből ősszel

Október közepéhez közeledve még mindig sok hasznosítható termény vár a kertben.

Számomra a fenntarthatóság egyik fontos alapköve, ha már olyan szerencsések vagyunk, hogy kertes házban élünk, hasznosítsuk a területet. Boldoggá tesz, hogy sok-sok mindennel kísérletezhetek, és készíthetem el saját magam a családomnak. A mai világban talán bolondságnak tűnik ennyit bajlódni azzal, amit könnyedén beszerezhetünk a közelben. Engem mégis büszkeséggel tölt el, ha hasznosíthatom a kertem a kincseit, s mivel nagyon kevés vegyszert használok a zöldségek, gyümölcsök, zöldségek közel "bio" minőségűek.

A hagyományos háztartás számomra "Nagyanyáink öröksége". Jó volna megtanítani a következő generációkat, hogy ne csak azért készítsenek valamit, mert trendi, hanem mert érdemes elsajátítani, hogy használjuk fel, hogyan tartósítsuk azt, amit a természettől kapunk, hiszen jöhet még olyan időszak, ahol egy telepakolt kamra kincset érhet.

A héten nagyon sok munkát adott a kert.

Összeszedni az utolsó terményeket, még néhány uborka, paradicsom, bébi cukkini, levélzöldségek, körte, birsalma, füge.

oo7.jpg

Egy maréknyi zöldség kevésnek tűnhet, de elegendő lehet egy friss salátához vacsorára. Szeretem a bébi cukkinit nyersen is beleszeletelni.

oo1.jpg

A kék szőlőnket folyamatosan szüreteljük, apró szemű, édes és inkább lének, jó, de készítettem belőle dzsemet, és tettem el ivólének.Közben rengeteget kísérleteztünk a gyerekekkel ezzel a gyümölccsel.

ksz1.jpg

De, ami a legizgalmasabb nemrég megtaláltam, hogy hogyan lehet egyszerűen kinyerni és  megszárítani a magját. Már csak az őrlésen kell dolgoznom. A kék szőlőmag őrlemény nagyon fontos ásványi anyagokat, és antioxidánsokat ad. Most is szárítottam egy szép adagot.

oo8.jpg

Október elején lehet elkezdeni szedni a birsalmát.

oo5.jpg

Már egész sikeresnek mondható az almaecet projektem, de most a szomszédból kapott hullott alma és a kertem birsalmája keresztezéséből remélem csoda születik.

oo21.jpg

A házilag készített almaecetnek olyan illata van, mint a frissen facsart almalének. Salátára, vagy paneer-hoz, esetleg az ordát kicsapatni a savóból is szívesebben használom, mint a boltban kaphatót.

Idén készítettem először birsalmasajtot. Be kell vallanom, nem igazán rajongok érte, de a saját gyümölcsből készített olyan fantasztikusan finom lett, hogy fontolgatom újabb adag készítését. Eddig csak gyümölcsbőr készült belőle, hogy csökkentsem a cukor mennyiségét, de a sajt íze felülírja a felhasznált cukormennyiségétől való idegenkedést. A következő receptet követtem: birsalmasajt

oo18.jpg

Én a kicsit több lében való főzést választottam, így nálam készült néhány üveg ivólé is.

Üvegbe kerül télire egy kis kompót is, némi víruskergető fűszer kísérletében: gyömbér, fahéj, szegfűszeg.

oo19.jpg

A heti konyhai kísérletezésből nem maradhat el egy kovászos pékáru kipróbálása sem. Zabpelyhes zsemlét sütöttem, igaz én kovásszal készítettem, és fantasztikus lett, szinte elolvadt benne a zabpehely. Igyekszem az étrendünkbe becsempészni azokat az anyagokat, amik rengeteg hasznos anyagokat juttatnak a szervezetünkbe.

oo14.jpg

Épp a múlt héten beszélgettünk, és kísérleteztünk egy iskolai projekt keretében az árpagyöngyről, kölesről, hajdináról, bulgurról.

Levertük a diót is, bár a karácsonyi bejglihez nem lesz elég, de megeszegetjük.

oo4.jpg

A burkot megszárítom, és növényi festéshez felhasználom.

Még néhány gyógy- és fűszernövény is begyűjtésre került, és szárad már, hiszen ebből sosem elég. Kakukkfű, menta, citromfű, szederlevél.

oo12.jpg

Szárad némi aprított vadgesztenye, hogy a foglalkozásaimon fel tudjam használni.

oo20.jpg

Érdemes felvágni, megszárítani, így később mosásra is tudjuk használni.

És végre jönnek a bekuckózós őszi esték, és folytatódhatnak a horgolós kísérletek is.

oo15.jpg

Kísérletezzetek! Használjatok fel mindent, amit a környezetetekben találtok, csereberéljetek a barátokkal alapanyagot, és kész műveket!

Blogban található összes bejegyzés saját fotókat és gondolatokat tartalmaz. Ha tetszik, amit látsz vagy olvasol, és megosztod másokkal megköszönöm. A blogban saját tapasztaláson alapuló receptekkel, gyerekeknek szóló kísérletekkel, ötletekkel találkozhatsz, szemezgess közülük kedvedre! Vagy kövess a Facebookon!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://alkotoreszecskek.blog.hu/api/trackback/id/tr2816717734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása